Arbodienst '21-29-min

Welkom op dearbodienst.nl

Ziek zijn is niet hetzelfde als arbeidsongeschikt zijn

Zijn we gewend geraakt aan ziekmeldingen?

Onlangs kreeg ik, Rianne van Helden, een push-notificatie van NU.nl op mijn telefoon: er is officieel sprake van een griepepidemie. Dat is voor mij als Adviseur Arbeid & Gezondheid en bij mijn klanten merkbaar. Het aantal verzuimmeldingen neemt toe waardoor er steeds minder collega’s aan het werk zijn en meer collega’s ziek thuis zitten.

Sinds de corona pandemie zijn we als maatschappij huiveriger voor griepachtige klachten. Waar personeel voorheen verkouden naar het werk kwam, wordt nu vaker in overleg de keuze gemaakt toch thuis te blijven. Echter, zijn we ook een stuk flexibeler geworden. Het werken vanuit huis bij dergelijke klachten, is, waar mogelijk, vaker vanzelfsprekend waar dit voorheen niet in te denken was.

Maar als Adviseur Arbeid & Gezondheid zie ik ook men ‘gewend’ is aan dergelijke verzuimmeldingen en door leidinggevenden en medewerkers vaker wordt weggewuifd: ‘Het hoort nu eenmaal bij het seizoen’ of ‘Achja, dat was te verwachten want het hele team heeft er last van’.

Herkenbaar?

Ik zie in de praktijk dat deze meldingen vaker worden afgehandeld met appcontact, dat er tussentijds weinig contact is en dat er amper gekeken wordt naar de mogelijkheden onderling. Ik hoor zelfs vaker dat bij aanvang van de verzuimmelding wordt afgesproken: ‘Laat maar weer van je horen als het beter met je gaat’. Mijn inziens enorm zonde, want ondanks de hoeveelheid, is het zo belangrijk om de verbinding met elkaar te houden en samen de mogelijkheden te onderzoeken.

Ziek zijn is niet hetzelfde als arbeidsongeschikt zijn. Als leidinggevende en medewerker heb je immers een commitment naar het bedrijf toe en is het belangrijk een bijdrage te kunnen leveren naar mogelijkheid. Om dit samen te kunnen bepalen, is het essentieel om met elkaar in gesprek te blijven over de mogelijkheden in afwachting van volledig herstel. Het inspelen op de mogelijkheden draagt immers positief bij aan het herstel!

Maar hoe doe je dit nou?

Allereerst door telefonisch contact tussen leidinggevende en medewerker bij aanvang van het verzuim. Dit is hét moment om de situatie door te bespreken, ondersteuning te kunnen bieden maar ook de mogelijkheden door te nemen. Welke beren zien leidinggevende en medewerker op de weg om het werk te hervatten? Zijn er werkzaamheden die ten tijde van het verzuim wél kunnen worden uitgevoerd? Maar vooral, hoe kunnen we elkaar ondersteunen?

Spreek daarbij ook af om telefonisch contact te onderhouden tijdens het verzuim. Elke dag is anders, daardoor kunnen elke dag andere hulpvragen gesteld worden of andere mogelijkheden ontstaan. Door frequent contact, kunnen hier altijd passende afspraken over gemaakt worden.

Maar onthoud, we zijn geen dokters. Dus probeer niet met elkaar het medische probleem op te lossen, kijk met elkaar naar de omstandigheden en pak samen die verantwoordelijkheid. Dit kunnen soms best lastige gesprekken zijn, zeker als deze aanpak wat nieuwer voor beiden partijen is. Schroom dan ook niet om je Adviseur Arbeid & Gezondheid hierbij aan te haken voor advies, of zelfs voor het voeren van een zogenoemd ‘drieluik’-gesprek ter ondersteuning van leidinggevende en medewerker.

Meer weten?

Wilt u een verandering teweeg brengen in uw organisatie? Wij ondersteunen HR, management en leidinggevenden bij de aanpak van duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers. Neem contact met ons op voor meer informatie over onze werkwijze.

Het Laatste Nieuws