Argo Advies t2-38

Welkom op dearbodienst.nl

Wat mag u als leidinggevende vragen aan een verzuimende medewerker?

“Mijn medewerker wil de oorzaak van het verzuim niet delen”

In de meeste gevallen vertelt een medewerker direct bij de ziekmelding wat de oorzaak is van het verzuim. Van sommige medewerkers krijg je zelfs te horen welke kleur er in de wc belandt of hoeveel hechtingen er precies nodig zijn voor de snee in de hand. Echter in sommige gevallen wil een medewerker helemaal niets vertellen de oorzaak van het verzuim; wat in veel gevallen leidt tot grote frustratie bij de leidinggevende.

Wanneer een medewerker de oorzaak niet wilt delen, merk ik vaak een gevoel van wantrouwen en onbegrip bij de leidinggevende. Een gevoel van onmacht en het kwijtraken van de regie in een verzuimdossier zorgen er meer dan eens voor dat een leidinggevende mij, Adviseur Arbeid en Gezondheid Simone Kolkman, geïrriteerd opbelt en zich afvraagt wat hij nu aan moet met het verzuimtraject. Nu ze niet meer over de klachten en beperkingen kunnen praten, weten ze vaak niet meer waar ze het dan wel over kunnen hebben met de verzuimende medewerker. Maar als we heel zwart-wit kijken naar deze situatie, hóeft de medewerker de oorzaak van verzuim niet te delen met de leidinggevende.

Wat kunt u vragen?

Maar waar mag je dan wel naar vragen? Als leidinggevende zijn er een aantal zaken die je jouw medewerker mag vragen als het gaat om verzuim:

  • Het telefoonnummer en (verpleeg)adres waar uw zieke medewerker te bereiken is;
  • De vermoedelijke duur van het verzuim;
  • De lopende afspraken en werkzaamheden;
  • Of de medewerker onder het vangnet van de Ziektewet valt. Let op: hij hoeft niet te melden om welke categorie het gaat;
  • Of het verzuim verband houdt met een arbeidsongeval;
  • Of er sprake is van een verkeersongeval waarbij de schade verhaald kan worden op de veroorzaker.

Maar zelfs met de antwoorden op deze vragen gaat vaak het gevoel van onmacht en gebrek aan regie niet over. Sterker nog, het wantrouwen richting medewerker groeit vaak alleen maar. Als Adviseur Arbeid en Gezondheid pleit ik er sowieso voor om inhoudelijk minder bezig te zijn met de medische kant van het verhaal. De arboprofessionals van De Arbodienst kunnen helpen om de beperkingen goed in kaart te brengen en om advies te geven over hoe en eventuele opbouw eruit kan zien. Dat geeft mij en de leidinggevende de ruimte om naar een andere kant van de re-integratie te kijken, namelijk de houding en het gedrag van de medewerkers.

Houding en gedrag

Hoe een re-integratie verloopt, ligt natuurlijk gedeeltelijk aan de medische beperkingen van de medewerker, maar ook voor een groot gedeelte aan de houding en het gedrag van de medewerker. Een gemotiveerde medewerker die zijn werk leuk vindt, zal zo snel mogelijk weer aan het werk zijn. Waarbij een medewerker met dezelfde beperkingen die zijn werk eigenlijk niet zo leuk vindt, en ook nog midden in een verhuizing zit, er veel langer over kan doen om weer terug te komen.

Het wel of niet weten van de oorzaak van het verzuim zou eigenlijk niet belangrijk moeten zijn voor de leidinggevende. Als leidinggevende kun je namelijk de medische problemen helemaal niet oplossen. Dus als een medewerker niet over de medische kant wilt praten, laten we het dan vooral hebben over de houding en het gedrag. Dit vergt een andere manier van denken over verzuim en is niet altijd makkelijk.

Hulp nodig?

Heeft u ondersteuning nodig bij het aangaan van het verzuimgesprek? Neem dan contact op met uw Adviseur Arbeid en Gezondheid. Bent u nog geen klant van De Arbodienst? Lees dan meer over onze verzuimbegeleiding op onze website en vraag gemakkelijk een offerte aan.

Het Laatste Nieuws