Paradigma - Argo-189

Welkom op dearbodienst.nl

Wat wel of niet te doen bij negatieve medewerkers

We kennen ze allemaal. Medewerkers die vaak klagen over lastige klanten, trage systemen, slechte koffie en die ene collega die nog steeds ziek is. Als een medewerker zich negatief uitlaat over de situatie op het werk en er is geen aandacht voor het signaal, zal medewerker zich niet gehoord voelen. Resultaat is dat medewerker vast kan lopen in een patroon van klagen en uiteindelijk gedemotiveerd raken.

Inmiddels weet iedereen dat een niet-gemotiveerde medewerker minder betrokken is en sneller verzuimd. Daarbij komt dat door onvrede over de werksituatie de drempel om terug te keren naar de werkvloer is ook hoger is. We weten ook dat iedereen op zijn tijd persoonlijke, positieve aandacht nodig heeft. Dit begint met het aangaan van het gesprek. Oprecht interesse tonen in wat medewerker beweegt of nu juist tot stilstand leidt.

Wat kunt u als leidinggevende in deze situatie doen of wat moet u juist laten?

Wat niet te doen

Allereerst wat niet te doen. De uitdaging is niet direct in de oplossingsmodes te schieten en allerlei adviezen te geven. U gaat dan voorbij aan de onderliggende reden van de negatieve opmerkingen. Daarbij komt dat deze oplossingen, die voor u wellicht goed werken, de medewerker geen oplossing bieden. Met reacties als “Ach, daar trek je je toch niets van aan” of “Ja, dat is nou eenmaal zo” zal medewerker zich ook niet gehoord voelen.

Maar hoe dan wel?

Ga het gesprek aan. Geef feedback vanuit uzelf over wat u opvalt en geef daar een concreet voorbeeld bij. Verplaats u vervolgens in de wereld van de medewerker door vragen te stellen en te ontdekken welke oplossingen medewerker zelf passend vindt. En sta hierbij open voor de reactie, het kan namelijk zijn dat de medewerkers verandering van u vraagt. Kies voor dit gesprek wel een goed moment. Een rustig tijdstip, zonder anderen erbij. Bijvoorbeeld onder een kop koffie of neem je collega apart voor een kort gesprekje. Zo voorkomt u een mogelijke situatie waarin medewerker zich niet veilig voelt. Geef ook opvolging aan dit gesprek. Maak hiervoor concrete afspraken en kom deze ook na. Mocht er in later stadium niet veel te bespreken zijn blijf dan toch het gesprek aan. Hiermee laat u merken de ander te zien.

Wanneer u erin slaagt de negatieve uitlatingen te beïnvloeden dan wel om te buigen, zal dit een positieve invloed hebben op de motivatie van medewerker en zeker ook op de collega’s en klanten rondom de medewerker. Uiteindelijk kunt u met de juiste dosis aandacht en door continue het gesprek aan te gaan, verzuim kunnen positief beïnvloeden.

Meer informatie

De Adviseurs Arbeid en Gezondheid van De Arbodienst helpen u graag bij het aangaan van dit gesprek om verzuim preventief te voorkomen en een gezonde organisatiecultuur te creëren. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op.

Het Laatste Nieuws