Argo Advies t2-7

Welkom op dearbodienst.nl

Klantervaring Aafje: Van medische benadering naar sturen op gedrag

Bij Aafje, een ouderenzorginstelling in Rotterdam en omstreken, werken dagelijks honderden zorgmedewerkers voor de gezondheid en het welzijn van bewoners, revalidanten en patiënten. Een dankbare en onmisbare rol. Belangrijk dus dat de medewerkers die dagelijks zo’n belangrijke rol spelen voor de gezondheid van een ander, zelf ook vitaal blijven en plezier houden in hun werk, vindt ook Sandra Kleijbeuker, manager Mens & Ontwikkeling bij Aafje.

Vanuit haar rol heeft Sandra als doel om binnen de organisatie de vitaliteit van de medewerkers omhoog te brengen, en daarmee het verzuim te verlagen. Dit doet zij in samenwerking met meerdere labels van paraDIGMA groep, waarin op dagelijkse basis De Arbodienst een vaste partner is. “In de visie en aanpak wisten Aafje en De Arbodienst elkaar direct te vinden”, vertelt Sandra.

“Het is een prettige samenwerking, de communicatie verloopt goed. De Arbodienst is to-the-point, realistisch en duidelijk in haar aanpak. Dit was even wennen, we waren een erg medische aanpak gewend; voorheen werd vanaf dag één iemand vanuit het medisch veld betrokken. De Arbodienst doet dat juist niet, maar kijkt eerst naar het gedrag van de verzuimende medewerker om zo de echte oorzaak te achterhalen, in plaats van enkel af te gaan op een medische reden. Vaak gaat er namelijk een hele andere reden schuil achter het verzuim.”

Sturen op gedrag

Binnen de organisatie bleek al snel dat iedereen met een zorgachtergrond ook eerder geneigd is om naar de medische redenen achter het verzuim te kijken. Sandra: “De Arbodienst leert ons daaruit terug te trekken en vooral richting gedrag te bewegen. Feit dat we daarin een partner hebben gevonden zoals De Arbodienst, maar ook andere labels van paraDIGMA groep zoals OffCourse, is erg mooi. We mogen alles tegen elkaar zeggen, het voelt echt als een gelijkwaardige partner.

De Adviseur Arbeid & Gezondheid staat dichtbij de leidinggevende en medewerker. In het proces is afgesproken dat de adviseur binnen drie tot vijf dagen contact opneemt met de medewerker bij verzuim. De driegesprekken die plaatsvinden tussen medewerker, leidinggevende en de Adviseur Arbeid & Gezondheid zorgen voor directe training on the job, omdat de adviseur ter plekke de leidinggevende mee kan nemen in de werkwijze en sturen op gedrag.”

Trainingen op locatie

Als aanvulling op de dienstverlening van De Arbodienst, timmert Aafje ook aan de weg naar gezonde en vitale medewerkers met de trainingen van OffCourse. Sandra: “Deze trainingen zijn in eerste instantie intensief, maar worden erg positief ontvangen. Het is veel meer dan alleen een verzuimtraining, maar ook gesprekstechnieken komen aan bod. Inhoudelijk vind ik de trainingen erg sterk en de acteurs heel goed! Ik ben van mening dat iedere leidinggevende, van elk niveau, ervaring en leeftijd deze training een keer gevolgd moet hebben. Het is ook heel waardevol voor de samenwerking met De Arbodienst dat alle Adviseurs Arbeid & Gezondheid de training ook hebben gehad, waardoor iedereen dezelfde taal spreekt. Dat werkt zoveel makkelijker en sneller.”

Psychisch verzuim

“We zien dat de oorzaak van verzuim bijvoorbeeld ook vaak ligt in psychische problematiek of financiële problemen. Een gebroken been is heel duidelijk. Iedereen kan zich hier een voorstelling van maken en er wordt een termijn voor gesteld, en dan ben je in principe hersteld. Bij psychische klachten is dat anders. Geen enkel psychisch verzuim is hetzelfde, het is zo persoonlijk. We nemen een klacht altijd voor waar aan, en het is belangrijk om daar oordeelvrij naar te kijken. Maar het blijft een spannend punt voor leidinggevenden. Hoe pak je dit aan, hoe ver kun je gaan? In deze gevallen zoeken we contact met de Adviseur Arbeid & Gezondheid. Welke interventies kunnen helpen? Waar stopt onze verantwoordelijkheid? En wat kunnen we van de medewerker verwachten?

Ons doel is om verzuim te verlagen uiteraard, maar ik kijk vooral graag naar het doel de gezondheid en vitaliteit van de medewerkers omhoog brengen. En dankzij de samenwerking zijn we een nieuwe weg in geslagen waar een verschuiving ontstaat van medisch naar gedrag. Een positieve ontwikkeling!”

Aan de slag?

Wilt u ook aan de slag met de vitaliteit in uw organisatie? De Arbodienst en zusterlabels staan klaar om samen een omslag teweeg te brengen in uw organisatie. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Het Laatste Nieuws