Argo Advies t2-77

Welkom op dearbodienst.nl

leiderschap

De impact van uw leiderschapsstijl op uw medewerkers

Onlangs kreeg ik, Rianne van Helden, Adviseur Arbeid en Gezondheid bij De Arbodienst, van een collega een onderzoek doorgestuurd van Securex en KU Leuven. Dit onderzoek ging over de impact van leiderschapsstijlen op het welzijn en performance van medewerkers. Na het lezen van dit onderzoek, nam ik de proef op de som. Bij een bijeenkomst voor manager en leidinggevenden van een klant later die week, stelde ik ze de vraag wat maakte dat hun leukste baan ooit, daadwerkelijk hun leukste baan was. Na wat aspecten heen en weer, waren de uiteindelijke antwoorden vrij eenduidig, namelijk: een fijne leidinggevende. Trekt u dezelfde conclusie?

Relatie leiderschapsstijl en burn-out

Het onderzoek van Securex en KU Leuven stelt dat de stijl van leidinggeven voor 32% van het mentaal welzijn van de medewerkers bepaalt, voor 24% van de performance en voor 32% het burn-outrisico. “33% van de medewerkers heeft een ondersteunende leider die burn-outrisico helpt voorkomen. Slechts 1% van wie een leidinggevende heeft met een ondersteunende leiderschapsstijl loopt gevaar op een burn-out. De medewerker wie een toxische leidinggevende heeft, loopt meer dan de helft (54%) risico op burn-out en riskeert 38% zelfs elk moment uit te vallen”

In de visie van De Arbodienst staat de leidinggevende centraal. Ik benoem wel eens tijdens mijn werk dat leidinggevenden en medewerkers met elkaar zijn getrouwd in goede en in slechte tijden. De leidinggevende is er namelijk wanneer de medewerker goed in zijn of haar vel zit en presteert, maar hij of zij dient er ook te zijn wanneer het minder goed gaat met medewerker, bijvoorbeeld ten tijde van verzuim. Wij geloven daarom dat een leidinggevende zacht moet kunnen zijn op de relatie met de medewerkers, maar ook moet kunnen eindigen met noodzakelijke zakelijkheid. Dit vraagt een specifiek pakket van vaardigheden.

Leidinggevende vanwege prestaties of eigenschappen

Nog regelmatig zie ik dat ‘de beste leerling uit de klas’ als leidinggevende wordt aangesteld. Dit is de medewerker die hoog presteert en het werkproces enorm goed onder de knie heeft. Uiteraard is dit een goed voorbeeld voor het team, maar beschikt deze persoon ook over de juiste leiderschapsstijl voor het betreffende team?

Daarom is het als directie en management essentieel om goed na te denken wie de leidinggevenden in uw organisatie zijn of moeten gaan worden. Maar ook als u momenteel zelf leidinggevende bent, is het goed om eens te bedenken welke leiderschapsstijl u erop nahoudt. Ik zeg wel eens kort door de bocht: ‘Leidinggevenden krijgen de medewerkers die zij verdienen’. Hiermee doel ik op uw leiderschapsstijl en uw bewustzijn over de impact hiervan op uw team. In hoeverre kent u uw team? Bent u in staat om te signaleren wanneer het niet goed gaat met een medewerker, en misschien nog belangrijker; wat doet u hier vervolgens mee? Kunt u de verantwoordelijkheden op de juiste plek leggen maar soms ook uw hand in eigen boezem te steken indien nodig?

Verbeter uw leiderschapsstijl met De Arbodienst

Een organisatie is niets zonder haar medewerkers. Wanneer u als leidinggevende kunt bijdragen aan een goed welzijn van uw medewerkers, heeft dit een positief effect op hun manier van werken en het uiteindelijke resultaat. En tot slot durf ook te wedden dat dit iets doet met het verzuim in uw team.

Bent u benieuwd hoe u uw leiderschapsstijl en -kwaliteiten kunt verbeteren? Volg dan één van de trainingen van De Arbodienst in samenwerking met zusterlabel OffCourse. Bekijk op de website het trainings- en workshopaanbod en vraag vrijblijvend een offerte aan.

Het Laatste Nieuws