Paradigma - Argo-14
Ik neem een weekje ziek

Ik neem een weekje ziek

Thuisblijven of gewoon naar school gaan?

Onze adviseurs gaan ervan uit dat niemand ziek wil zijn. Iedereen wil immers vitaal en gezond in het leven staan. Met zo’n uitspraak voorzien de adviseurs dat er meer achter zit: als je met oprechte aandacht en interesse het gesprek aan gaat met de medewerker over deze uitspraak en zijn of haar keuze om te verzuimen, dan zie je soms dat de oorzaken uiteenlopen. Soms heeft het te maken met de normen en waarden die iemand heeft meegekregen in de opvoeding; waar sommigen in hun kindertijd ‘gewoon naar school moesten en naar huis mochten als het echt niet ging’, mochten anderen ‘uitzieken’ en thuisblijven. En wees eerlijk: hoe vaak ging het na een tijdje weer wat beter of bleek de buikpijn toch minder erg dan verwacht?

Soms speelt de sociale omgeving een grote rol; wat zegt de partner? Speelt er iets op de werkvloer? Haal je plezier en voldoening uit het werk? Hoe is de balans tussen het werk- en privéleven? Waarom mensen niet willen of niet kunnen werken, heeft vooral te maken met hoe iemand in zijn of haar vel zit, hoe de situatie op het werk is (intrinsieke motivatie, binding met werk) en hoe de situatie thuis is. In die omstandigheden ligt vaak de oorzaak van het verzuim én de oplossing…

Wij verhogen de verzuimdrempel

Dus hoe gaat een Adviseur Arbeid & Gezondheid met uitspraken als “ik neem een weekje ziek” om? Het antwoord is simpel; we doen wat we altijd doen: we luisteren naar het verhaal van de medewerker, terwijl wij zoeken naar de boodschap achter de woorden die hij of zij uitspreekt. We willen namelijk oprecht begrijpen hoe het komt dat de medewerker niet op zijn of haar werk is, zonder vooringenomenheid.

De Adviseurs Arbeid & Gezondheid willen de verzuimdrempel van de medewerker verhogen. Door deze drempel te verhogen, maakt iemand in de toekomst minder snel de keuze om te verzuimen. Hoe? Door simpelweg de regie uit handen te geven. De oplossing voor de reden van het verzuim komt namelijk niet van de werkgever, niet van de Adviseur Arbeid & Gezondheid van De Arbodienst en ook niet van de bedrijfsarts. De oplossing komt vanuit de medewerker zelf. Het inzicht dat de oplossing in de handen ligt van de medewerker die niet kan of wil werken, is soms confronterend, maar leidt in veel gevallen tot positieve resultaten.

Naast dat we het probleem helpen op te lossen, willen we verzuim in de toekomst natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Hiervoor hebben wij de manager/leidinggevende hard nodig. Een vitale organisatie vraagt namelijk om goed leiderschap, waarin aandacht voor de medewerker centraal staat. We helpen de werkgever om signalen van toekomstig verzuim te herkennen en hierover zelf het gesprek aan te gaan.

Nieuwe inzichten voor de medewerker

Wij gaan voor een persoonlijke benadering en maken hierin het verschil. De Arbodienst werkt niet met dossiers, maar met echte mensen. Door deze persoonlijke aanpak komen wij er achter waarom iemand de keuze maakt om te verzuimen en ontdekken we waar de angel zit. Hiermee voorkomen we een hoop vervelende situaties en frequent arbeidsverzuim. Dit maakt een adviseur van De Arbodienst een echte adviseur die maatwerk levert! Het resultaat: hernieuwde inzichten van de medewerkers. “Een weekje zieknemen” is hierdoor niet meer nodig!  

 

Het-Laatste-Nieuws