Arbodienst '21-29-min

Welkom op dearbodienst.nl

Doelen behalen

Leiderschap na januari: een gids voor leidinggevenden om teams te leiden na de traditionele periode van goede voornemens

Nu we een maand verder zijn na de traditionele periode van goede voornemens, wordt het voor leidinggevenden cruciaal om niet alleen de vastberadenheid hoog te houden, maar ook om daadwerkelijke actie te ondernemen. U wilt immers dat de goede voornemens van iedereen binnen het team ook langer dan één à twee maanden blijven staan. Hoe kunnen wij als ‘leiders’ onze teams blijven inspireren, motiveren en effectief sturen naar het realiseren van doelen?

Praktische strategieën voor het behalen van doelen

Het gaat niet alleen om het volhouden van goede voornemens, maar ook om korte en lange termijn doel die een medewerker heeft. Van een gezondere levensstijl tot het behalen van een studie, van het op tijd zijn voor werk tot het verbeteren van de woonsituatie; alles heeft invloed hoe iemand zich voelt op het werk. Als leidinggevende kunt u op diverse manieren een medewerker ondersteunen.

Hier zijn enkele praktische strategieën om als leidinggevende te handelen, nu de maand februari zich ontvouwt:

  • Het is tijd voor een evaluatie: zijn de gestelde doelen nog steeds relevant? Zijn er nieuwe uitdagingen opgedoken? Als leidinggevende is het essentieel om flexibel te zijn en mee te bewegen met de veranderende doelen en omstandigheden.
  • Creëer een sfeer van open communicatie: vraag naar de voortgang van individuele teamleden en het team als geheel. Het delen van successen en moeilijkheden zorgt niet alleen voor transparantie maar stimuleert ook een gevoel van verantwoordelijkheid.
  • Breng focus terug: zorg ervoor dat de aandacht van het team gericht is op de meest waardevolle doelen en projecten. Snijd overtollige ballast weg en concentreer op wat echt impact heeft.
  • Aanmoedigen: het kan zijn dat het even tegenzit en het doel verder weg lijkt dan ooit. Het tonen van waardering moedigt teamleden aan om zich te blijven inzetten voor de gestelde doelen.

Voordelen voor de organisatie

Hoe klein of groot een doel ook is, het behalen geeft een goed gevoel. Het heeft niet alleen voordelen voor de medewerker, maar het sijpelt ook door binnen de organisatie:

  • Motivatie en betrokkenheid: het werken naar een bepaald doel verhoogd de motivatie van een medewerker en zorgt ervoor dat hij of zij meer betrokken is.
  • Zelfvertrouwen: wanneer een doel eenmaal behaald is, geeft dit een verhoogd zelfvertrouwen aan de medewerker en het vertrouwen dat nieuwe doelen ook binnen handbereik liggen.
  • Ontwikkelen van vaardigheden: een doel is vaak een uitdaging die nieuwe vaardigheden vereist. Deze vaardigheden kunnen bijdragen aan de productiviteit of het functioneren van een medewerker verbeteren.
  • Focus en prioriteiten: het stellen van doelen helpt medewerkers om zich te concentreren op wat echt belangrijk is in hun werk. Het helpt hen om prioriteiten te stellen en zich te richten op taken die bijdragen aan het behalen van die doelen.

Dus laten we als leiders blijven aanpassen, inspireren en streven naar om doelen te behalen, zelfs als de goede voornemens van januari al achter ons liggen.

Het Laatste Nieuws