Paradigma - Argo-165

Welkom op dearbodienst.nl

Hoe beter de 'onderdelen', hoe beter de organisatie!

Uw organisatie is net een auto

Als mens willen we graag persoonlijk behandeld worden. Bijvoorbeeld bij het telecombedrijf dat levert tot in onze woonkamer, bij de huisarts voor goede zorg én door de werkgever. Veel organisaties streven het na: zij geven om de persoon en werken niet met nummers; de directie kent iedere medewerker.

Een goed streven! Maar wanneer het om omzetcijfers, prestaties of jaarverslagen gaat, lijkt die persoon vaak toch te verdwijnen in de cijfers. Het lijkt dan niet meer uit te maken of iemand daar nachten voor heeft doorgewerkt, dat iemand het werk vóór het gezin heeft gezet om dit te kunnen behalen of dat er een medeweker op het randje van overspannenheid zit. Een medewerker is dan toch weer een cijfertje in de grotere optelsom. Dus als we het zo objectief willen zien, dan doen we dat toch?!

Onderhoud je medewerkers 

Laten we een organisatie eens vergelijken met een auto. Een auto heeft regelmatig een kleine beurt, grote beurt of APK-keuring nodig. We weten ook allemaal dat hoe beter de onderdelen in een auto zijn, des te beter de auto in het geheel is. Waarom denken we dan ook niet zo bij medewerkers? Iedere medewerker speelt een cruciale rol in een organisatie. Je kunt als medewerker je kennis en kunde verbeteren en alle ‘onderdelen’ regelmatig laten checken, zodat de auto zonder mankementen verder kan en je niet met pech langs de weg komt te staan. Toch zien werkgevers het soms anders: het geheel werkt niet naar behoren, doordat niet alle onderdelen goed zijn. Terwijl misschien niet alle onderdelen op de juiste plek zitten óf dat er juist meer aandacht aan besteed moet worden.

De manager aan het stuur

Ondank dat een auto, en dus een organisatie, een geoliede machine is, moet iemand deze wel besturen. Bij een auto is dit de bestuurder, in een organisatie het management of de leidinggevende. Ondanks dat een auto veel signalen kan afgeven dat er iets niet helemaal goed gaat, is het aan de bestuurder om in te grijpen. Het is ook aan de leidinggevende om deze signalen op te vangen en hier vervolgens, in overleg met de medewerker, actie in te ondernemen. Geef als werkgever de medewerker ook de ruimte om deze signalen af te geven.

Wordt ‘autoliefhebber’

Wilt u duurzame inzetbare medewerkers? Neem dan contact op met De Arbodienst voor een vrijblijvende offerte. Met onze eigen kennis en expertise en die van onze zusterlabels op het gebied van verzuim, preventie, vitaliteit en talent en ontwikkeling kunnen wij uw organisatie helpen met al uw arbeidsvraagstukken. Zo blijft uw organisatie een geoliede machine!

Het Laatste Nieuws