Paradigma - Argo-246

Welkom op dearbodienst.nl

Hoe voert u een gesprek?

Een gesprek is geen eenrichtingsverkeer

Op een heerlijke herfstdag liep ik, Iris Romijn, aan het eind van de dag door het park, genietend van de geuren en prachtige kleuren die de herfst met zich meebrengt. Al wandelend in de natuur mijn hoofd leegmaken en de werkdag afsluiten is iets wat ik regelmatig doe. Alleen nu nam ik tijdens die wandeling iets waar wat mij als persoon, maar zeker ook als Adviseur Arbeid en Gezondheid, triggerde.

Voor een prachtig huis in het park stonden twee caddies van een schildersbedrijf geparkeerd, met aan iedere kant daarvan een persoon dat voor dit bedrijf werkzaam leek te zijn. “Ga je nog wat zeggen? Je moet luisteren Ben, je moet luisteren. Je bent met veel te veel dingen tegelijk bezig. Maandag, woensdag, donderdag en ook nog zaterdag. Dit kan zo niet langer. Dit kan echt niet. Ik ben er helemaal klaar mee. Nou, zeg je nog wat?”

Dit was een vlaag van een gesprek (voor zover het een gesprek te noemen was) dat ik in het voorbijgaan opving. Mijn nekharen gingen er recht van overeind staan. De stemverheffing, de voorwaartse bewegingen en wilde handgebaren die ik waarnam, maakten dat ik de houding van de spreker als intimiderend ervoer. De ander leek wel bescherming te zoeken bij zijn auto, half er tegenaan hangend, zonder een woord te zeggen.

Wat was het doel van degene die dit gesprek leek te voeren? Zal dit doel ook bereikt zijn? Wat ging erin diegene om? Allerlei vragen popten in mij naar boven. En wat doet dit met de ander? Op dit moment, maar ook later. Komt dit de werkrelatie en zijn inzetbaarheid ten goede of zou dit daar wel eens een averechts effect op kunnen hebben?

Verstoorde arbeidsrelatie

Ik weet niet wat de aanleiding voor dit gesprek is geweest. Wel weet ik dat dit niet de manier is om, indien er sprake is van een probleem, tot een oplossing te komen. Een gesprek aangaan op de manier die ik waarnam leidt zelden tot het gewenste resultaat. Misschien dat diegene zijn gedrag naar aanleiding ervan wel aanpast, maar tegelijkertijd heeft deze gebeurtenis iets verstoord in de arbeidsrelatie. Want als er zo tegen je tekeer wordt gegaan, wat denk je dan dat er gebeurt met jouw gevoel van veiligheid, vertrouwen, motivatie en betrokkenheid? Schade aanbrengen op deze fronten zal toch niet het doel van het gesprek zijn geweest?

Wanneer je een verandering wenst in iemands gedrag en tegelijkertijd de onderlinge verstandhouding goed wenst te houden, dan doe je dat door écht met iemand in gesprek te gaan. En niet door tegen iemand tekeer te gaan. En je doet dit in een veilige en vertrouwde omgeving, niet op een publieke plek met ongewenste toehoorders. Daarnaast is het fijn wanneer iemand zich niet overvallen voelt, open vragen krijgt en hier met een open mind en houding naar luistert.

Enkele tips die kunnen bijdragen aan een goed gesprek:

  • Wees duidelijk naar jezelf en de ander over het doel van het gesprek;
  • Durf te confronteren, maar val iemand niet aan. Benoem een waarneming/feit, vertel wat dat met jou doet en stel er vervolgens een open vraag over aan de ander. Wees direct, duidelijk en vasthoudend en niet bang om misschien even onaardig gevonden te worden;
  • Stel vragen vanuit interesse en nieuwsgierigheid;
  • Luister naar wat de ander te zeggen heeft, zonder direct te reageren of te oordelen. Geef hiervoor tijd en ruimte en probeer te begrijpen wat er gezegd wordt. Lukt dat niet? Stel een verdiepingsvraag;
  • Stuur aan op het komen tot een oplossing. Benoem de gewenste verandering en geef de ander ruimte om te komen met een idee over hoe dit gerealiseerd kan worden. Zorg dat dit concreet wordt gemaakt;
  • Vat samen wat besproken is en welke afspraken er zijn gemaakt en check bij de ander of hetgeen dat je zegt ook klopt voor de ander.

Uiteraard zijn er nog allerlei andere tips en tricks die kunnen bijdragen aan het hebben van een goed gesprek. Denk hierbij aan een goede voorbereiding, het creëren van de juiste setting, bepaalde vraag- en gesprekstechnieken en manieren om aansluiting te vinden bij de ander. Voor mij als Adviseur Arbeid en Gezondheid zijn de voorwaarden voor een goed gesprek redelijk vanzelfsprekend, dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Hoe pak jij het aan als je iets met iemand wilt bespreken? Denk je dan na over het juiste moment, een geschikte locatie en het bieden van ruimte aan de ander om te reageren? En hoe zit het met de manier waarop je jouw boodschap formuleert en met jouw lichaamstaal? Ik ben benieuwd!

De Arbodienst biedt ondersteuning

Wilt u ook ondersteuning krijgen van bijvoorbeeld Iris in hoe u moeilijke gesprekonderwerpen kunt aangaan zonder de arbeidsrelatie te verstoren? Neem dan contact op met De Arbodienst voor meer informatie, ons inzetbaarheidsteam komt u graag helpen!

 

Het Laatste Nieuws